Interview Leidinggevende Zorg

"Medewerkers in de zorg worden nog te vaak verwaarloosd."

Wytse Niepoth, leidinggevende zorg

"

"Ieder mens wil gehoord en gezien worden, maar in de zorg gebeurt dat nog te weinig. Ik zie in mijn sector regelmatig verwaarlozing van medewerkers en wil dit uitbannen. Hoe? “Door eerst duidelijkheid, veiligheid en vertrouwen te bieden en daarna te focussen op werken vanuit talenten. Er is echte aandacht nodig voor medewerkers en dat begint bij de leidinggevende. 

interview met Wytse Niepoth - leidinggevende in de zorg

Alles gaat beter als je echte aandacht geeft

In de zorg is het niet anders dan in andere beroepsgroepen: overal is een tekort aan personeel. De zorg is wel een sector waar de krappe arbeidsmarkt een structureel probleem is geworden; het tekort loopt alleen maar op. “En dan is het dus juist van belang dat je de medewerkers die je hebt tevreden houdt”, zegt Wytse.

 De groei naar steeds meer zelfsturende teams heeft het tevreden houden van medewerkers lastiger gemaakt, vindt hij. “Veel zorgorganisaties komen nu - ik denk terecht - terug op die werkwijze. Er is echte aandacht nodig voor medewerkers en dat begint bij de leidinggevende. Die moet zich richten op het creëren van een veilige omgeving voor medewerkers waarin ze vanuit hun talenten kunnen werken. Dan kunnen de medewerkers zelf zich focussen op waar ze goed in zijn: zorg en begeleiding bieden.”

Duurzame verandering

Wytse weet waarover hij praat. Hij begon zelf als verpleegkundige en werkte jaren als teamleider in zorginstellingen. Soms droomde hij van het ondernemerschap, maar hij zette de stap naar het zzp’en pas toen hij zelf meer inzicht kreeg in zijn talenten. “Mijn TMA Talentenanalyse gaf mij de bevestiging dat ik de talenten en drijfveren heb om te ondernemen. Dat was het zetje dat ik nodig had. En TMA heeft mij ook de woorden gegeven om talentgerichter leiding te kunnen geven.”

Momenteel werkt hij als interim teammanager bij Stichting Sint Anna, een verpleeghuis in Boxmeer. Hij is als zzp’er binnengehaald om voor een cultuurverandering te zorgen binnen de teams. Voor het traject neemt hij anderhalf jaar de tijd. “Dat is nodig als je een duurzame verandering wilt bewerkstelligen. Ik heb overigens niet de illusie dat het dan klaar is, maar dan heb ik de aanzet kunnen geven. Er wordt vanuit HR en in de gesprekken met medewerkers nu al meer aandacht gegeven aan talenten en drijfveren.”

Heeft hij het gevoel dat hij als zzp’er iets anders meebrengt dan toen hij nog in loondienst was? “Het ondernemen geeft mij persoonlijk meer energie, omdat ik voorheen in mijn werk al snel een sleur ervaarde. Dat lag niet aan de organisatie, maar aan mijn behoeften. Voor een organisatie die mij inschakelt denk ik dat het helpt dat ik een objectievere blik heb. Ik kan wat meer zonder oordeel naar zaken kijken dan wanneer ik van binnen de organisatie zou komen.”

Wytse Niepoth, leidinggevende zorg

Je medewerker ‘kennen, herkennen en erkennen’, daar draait het om als je mensen wilt binden aan je organisatie.”

– Wytse Niepoth - Leidinggevende in de zorg

 

Schreeuw om aandacht

In de teams die hij coacht, ziet hij steeds hetzelfde gebeuren. “Medewerkers en teams die zijn verwaarloosd, laten hetzelfde gedrag zien als verwaarloosde kinderen”, legt Wytse uit. “Ze zijn grenzeloos en komen afspraken niet na, alles vanuit een schreeuw om aandacht. Je moet dus eerst van die verwaarlozing af. Dat klinkt simpel, maar dat is het niet. Belangrijk is dat je het organisatieleven weer voorspelbaar maakt door duidelijke afspraken met elkaar te maken. Zoals: afspraak is afspraak, dus daar houdt iedereen zich aan. En door mensen te leren een functioneel conflict aan te gaan; elkaar durven aanspreken. Daarmee creëer je een gevoel van veiligheid en vertrouwen.”

Als de basis op orde is, kun je gaan kijken naar talenten, vertelt Wytse. “Ieder mens heeft de behoefte om gezien en gehoord te worden. Help ze dus ontdekken wat hun talenten zijn en waar en hoe ze die het beste kunnen inzetten. Het geeft mensen energie als ze van daaruit kunnen werken. Bovendien is het goed om te weten hoe het bij hun teamgenoten zit. Een team is een palet aan talenten. Als mensen weten wat de expertises zijn van hun collega’s, kunnen ze hiervan gebruikmaken. Als werkgever kun je ook zien wat je nog mist in je team en daar rekening mee houden als je nieuwe mensen werft.”

Kennen, herkennen en erkennen

Je medewerker ‘kennen, herkennen en erkennen’, daar draait het volgens Wytse om als je mensen wilt binden aan je organisatie. “In de zorg zie je een aantal gemeenschappelijke talenten: veel mensen zijn servicegericht en hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Hun valkuil is dan juist dat ze over hun eigen grenzen gaan. Je kunt daar bijvoorbeeld met een TMA Talentenanalyse het gesprek over aangaan, juist preventief: hoe zorg je dat je talent niet je valkuil wordt?!”

“Kijk, je kunt aan de voorkant werven wat je wilt. Maar als je de achterdeur open hebt staan, houd je mensen niet binnen”, vervolgt Wytse, die hoopt dat meer organisaties kiezen voor een talentgerichte aanpak. “Oprechte aandacht voor mensen betekent uiteindelijk minder verloop. Blijere medewerkers willen zich tenslotte meer committeren aan elkaar en aan hun werk. Meer continuïteit betekent ook betere zorg. Cliënten merken die positieve flow dus net zo goed!”

download leaflet groeien naar een top zorgteam

Alles gaat beter als je echte aandacht geeft! 


Ontwikkel je vaardigheid om jouw team doelgericht te laten samenwerken. Volg de training voor leidinggevenden 'Groeien naar een TOP zorgteam'!

>
Success message!
Warning message!
Error message!