We leven in een tijd waarin veranderingen elkaar snel opvolgen. Juist wanneer er veel verandering en flexibiliteit van ons wordt gevraagd, is ‘t extra belangrijk aandacht te hebben voor een goed lerende organisatie. Een organisatie die haar medewerkers in staat stelt zich continu aan te passen aan een voortdurend veranderende omgeving. Een bedrijf waar scholing, ontwikkeling en initiatief wordt gestimuleerd. Onze ervaring? Mensen hebben niet per se moeite met veranderingen, als het maar een ontwikkeling is. Vandaar het belang om een verandering te vertalen naar een positieve ontwikkeling, voor het team en het individu. Wat dat concreet betekent? Dat je aan de slag gaat met elkaar, met feedback als motor.
Benieuwd wat echte goede feedback is?
Feedback is de motor voor goed presterende organisaties en de teams die daarbinnen actief zijn. Daarbij vinden wij een juiste balans tussen waarderende feedback en opbouwende feedback belangrijk. Zo wordt er in topteams veel feedback gegeven, en dan bij voorkeur voor, tijdens en na het werk.
Verschillende soorten feedback
Waarom is het toch zo lastig op een goede manier feedback te geven? In de praktijk heb je te maken met verschillende typen mensen. Sommigen ontvangen graag complimenten, terwijl anderen dat juist als overdreven ervaren. Ook zijn er mensen die van nature heel kritisch zijn op zichzelf; zij hebben vaak problemen met het ontvangen van opbouwende feedback. Zo’n persoon heeft vaak behoefte aan een proces waarin feedback stapsgewijs wordt ontvangen en verwerkt. De manier waarop feedback wordt gegeven is dan ook belangrijk en hangt af van de persoon. In onze trainingen leren wij deelnemers rekening te houden met deze persoonlijke eigenschappen.
Durf om feedback te vragen
Zijn organisaties zich eenmaal bewust hoe belangrijk het geven van feedback is, dan wordt er meer aandacht besteed aan de techniek: hoe kun je dat het beste doen. En wil je écht naar een goede bedrijfscultuur? Durf dan ook om feedback te vragen. Je bent je immers bewust wat je wilt ontwikkelen. Niet makkelijk, want dat vraagt om een sfeer van kwetsbaarheid. Maar ook focus, omdat je duidelijk hebt waar je feedback op wilt ontvangen. Je gaat gerichter vragen stellen, ook over waarom je bepaalde feedback wilt hebben.
PS: Wil je er meer over weten? Neem dan contact met ons op.
Leon van der Eijk
Trainer en coach Triple Balance