Is het echt nodig om problemen ALTIJD aan te gaan?

Is het echt nodig om problemen ALTIJD aan te gaan?

In onze eerdere blogs bespraken we de schadelijke effecten van roddelen binnen zorgteams en had ik het over het gebruik van humor en cynisme. Beide gedragingen kunnen de samenwerking ondermijnen en de teamdynamiek verstoren. Maar wat doe je als je merkt dat er een probleem is binnen je team? Moet je altijd ingrijpen, of zijn er situaties waarin je beter kunt afwachten? Deze blog gaat in op de nuances van het aanpakken van problemen en biedt praktische tips om te bepalen wanneer en hoe je moet handelen.

Waarom we problemen niet altijd aangaan

Voor we verder ingaan op het al dan niet ingrijpen is het goed om ons weer even bewust te zijn van redenen waarom mensen geen gesprekken aangaan over problemen:

●      We willen niet de ‘zeikerd’ zijn
Niemand wil bekend staan als degene die altijd klaagt.

●      We willen de ‘harmonie’ niet verstoren
In een team is het belangrijk om een goede sfeer te behouden.

●      We zijn bang voor de ‘boze’ reactie
Confrontaties kunnen leiden tot negatieve reacties, iets wat we liever vermijden.

●      We doen het namelijk zelf ook (wederkerigheid)
We zijn ons bewust van onze eigen fouten en willen anderen daarom niet bekritiseren.

●      Het heeft toch geen zin
Soms denken we dat het gesprek geen verschil zal maken.

Wanneer moet je wel ingrijpen?

Als een probleem jou persoonlijk of de samenwerking binnen het team in de weg zit, moet je het aanpakken. Ga niet klagen of mopperen achter iemands rug om; praat direct met de persoon in kwestie. Zoals ik in mijn blog over roddelen aangaf, is het belangrijk om open en eerlijke gesprekken te voeren om een veilige en productieve werkomgeving te behouden.

Praktisch voorbeeld van de tennisballen

Stel je voor dat je in een ruimte bent gevuld met tennisballen die staan voor de problemen die in de lucht worden gehouden. Soms schop je tegen een bal en vangt iemand anders hem op; soms doe je er iemand pijn mee. Wanneer een probleem serieus is, moet je de bal bewust oppakken en het bespreekbaar maken. Dit kan je doen door te zeggen: “Ik merk dat dit een issue is en wil het graag bespreken. Wanneer is een geschikt moment?” Dit wordt waarschijnlijk een stuk beter ontvangen dan zomaar tegen een bal aan te schoppen in de hoop dat iemand hem vangt.

De rol van empathie

Empathie speelt een grote rol bij het aangaan van lastige gesprekken. Zoals onderzoeker en auteur Brene Brown zegt: “Empathie is het vermogen om de gevoelens van anderen te begrijpen en te delen.” Als je dan merkt dat iets de nieuwe norm dreigt te worden en dat dit je stoort, moet je het bespreekbaar maken voordat het een groter probleem wordt.

Durf de waarheid te zeggen

De waarheid zeggen klinkt eenvoudig, maar het is vaak moeilijk. Ons brein wil geen pijn en vermijdt daarom lastige gesprekken. Het is belangrijk om jezelf af te vragen wat voor jou een lastige boodschap is en welke angst je tegenhoudt om dit te zeggen. Mensen die tolerant zijn en van harmonie houden vinden het vaak moeilijk om moeilijke dingen te benoemen, maar doen zichzelf tekort door dit niet te doen.

De lange termijn

Wat kan het je opleveren als je het probleem wel aanpakt? Kijk naar de lange termijn. Eerlijke en open gesprekken kunnen uiteindelijk leiden tot een betere samenwerking en een sterkere teamdynamiek. Het is ook belangrijk om te bepalen wanneer het juiste moment is om het gesprek aan te gaan. Pols bij de betreffende persoon of het nu een geschikt moment is en plan zo nodig een moment dat beter past.

Tot slot is het belangrijk om verantwoordelijkheid voor je acties te nemen. Als je invloed hebt op de situatie, pak het dan op. Als je geen invloed hebt, leer dan te accepteren en laat het los. Klagen over dingen die je niet kunt veranderen, brengt alleen maar negativiteit.

Heb ik je aan het denken gezet met mijn verhaal? Of heb je wellicht al een vraagstuk waar ik je bij kan helpen? Leuk, neem vrijblijvend contact op en ik denk graag met je mee.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
Success message!
Warning message!
Error message!