Pesten en je “ikken” op de werkvloer

Ontdek jouw verborgen ikken: Voice Dialogue in de zorg

In de zorgomgeving lopen twee processen voortdurend door elkaar: het proces van teamontwikkeling en dat van het individu binnen het team. Na de vorige blog, die zich op het team richtte, ga ik in deze blog verder met het individu.

Als psycholoog en PTG-practioner leg ik je ook graag uit hoe Voice Dialogue kan helpen je innerlijke kracht te ontdekken en je ware “ik” te omarmen. Dit kan ook voor jouw zorgmedewerkers nuttig zijn als ze steeds vastlopen in oude patronen.

Wat is Voice Dialogue?

Voice Dialogue is een methodiek die zich richt op de verschillende innerlijke delen van een persoon. Het idee is dat we niet slechts één identiteit hebben, maar meerdere ‘ikken’ die allemaal een rol spelen in ons leven. Soms zijn we de doorzetter, maar af en toe mogen we ook gewoon de boel de boel laten en de luiaard zijn. Voice Dialogue helpt ons om al deze innerlijke stemmen een plek te geven. Het vraagt ons: wie zit er aan het stuur van de bus en wie zijn de passagiers? En heeft iedereen een plek of zijn er passagiers buitengesloten?

Deze methodiek is ontwikkeld door Hal en Sidra Stone in de Verenigde Staten. In Nederland werd Voice Dialogue o.a. op de kaart gezet door Judith Budde en Karin Brugman. Het helpt mensen zichzelf beter te leren kennen door in gesprek te gaan met hun verschillende sub-persoonlijkheden, ook wel de ‘ikken’ genoemd. Dit proces onthult onbekende drijfveren en motieven, en helpt mensen om kanten van zichzelf te ontdekken die ze eerder niet kenden.

Voice Dialogue in de praktijk

Tijdens een teamworkshop kwam ik een team met mensen tegen die geen blad voor de mond nam. Ze zeiden alles wat in ze opkwam en maakten anderen vaak belachelijk. Onder het mom van een grap werd een punt gemaakt. Tijdens individuele gesprekken tussen de workshops in, ontdekte ik dat iedereen zijn eigen rugzakje had vol met persoonlijke sores: huilbaby’s, gepest worden als kind, scheidingen, enzovoort. In de facade van het team konden ze die kwetsbaarheid niet tonen, maar één-op-één wel.

In een Voice Dialogue sessie richtte ik me op het ‘kleine kind’ in één van de teamleden. Dit deel van haar was heel kwetsbaar en eenzaam, en had nooit eerder aandacht gekregen. Door hier bewust aandacht aan te geven, ontdekte ze een mildere en openhartigere kant van zichzelf. Hoewel ze dit aanvankelijk heel spannend vond, is ze nu veel milder en krachtiger geworden doordat ze naar zichzelf durfde te kijken. Door de mildheid naar zichzelf, kan ze nu ook milder zijn naar haar collega’s en als ze een punt wilt maken hoeft dat niet meer via de scherpte van een ander belachelijk maken.

Bewustwording en keuzes maken

Door mensen inzicht te geven in welk deel van zichzelf ze beschermen en hoe ze zich daartoe verhouden, kunnen ze meer bewuste keuzes maken. Neem bijvoorbeeld iemand die van gezelligheid houdt en graag in verbinding staat met anderen. Ze staat altijd open voor een praatje en is graag onder de mensen. Maar zodra er gedoe is, zoals geroddel of getreiter, trekt ze zich terug. Dit is haar automatische reflex, voortkomend uit haar jeugd waar ze zich terugtrok om aan ruzies thuis te ontsnappen. Door zich hiervan bewust te worden, realiseert ze zich dat ze nu een volwassen vrouw is die iets kan zeggen om het geroddel te stoppen.

Voice Dialogue helpt ons te begrijpen wie we eigenlijk beschermen met ons gedrag. Vaak beschermen we het ‘kleine kind’ in onszelf, dat nog steeds pijn en angsten uit het verleden met zich meedraagt. Door ons hiervan bewust te worden, kunnen we woorden geven aan onze innerlijke wereld en zonder waardeoordeel vriendelijker zijn voor onszelf. Durf jij naar jezelf te kijken en eerlijk te zijn over wat je ontdekt? Of ben je nieuwsgierig naar jouw “ikken” en wil je ervaren wat Voice Dialogue voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
Success message!
Warning message!
Error message!