De kracht van positieve psychologie met TMA

De kracht van positieve psychologie met TMA

Vanuit mijn rol als counselor merk ik dat we twee soorten denken hebben: prestatiedenken en genadedenken. En merk ik ook dat we vaker vanuit prestatie denken dan vanuit genade. Maar het kan je zoveel moois opleveren als je dit weet te verschuiven. Daarom besteed ik vandaag aandacht aan de kracht van positieve psychologie, en hoe TMA hierbij een rol kan spelen.

Prestatiedenken versus genadedenken

Wanneer je vanuit prestaties denkt, dan voel je je ook pas goed als de prestatie neergezet wordt. We koppelen er bijna onze identiteit aan. Er is geen ruimte om fouten te maken, want zodra de prestatie dreigt achter te blijven moeten we onszelf onderuit halen. Straffen bijna. En heb je de prestatie bereikt? Dan is de voldoening van korte duur, namelijk tot de volgende kans op een prestatie zich aandient. Maar halen de we de prestatie niet? Dan zijn we geneigd de schuld bij een ander te leggen. “Mijn leidinggevende zei…” of “Mijn collega is de belofte niet nagekomen”, zijn veelgehoorde voorbeelden. Er wordt geen verantwoordelijkheid genomen en er wordt vanuit negativiteit geredeneerd.

Hier tegenover staat genadedenken. Hierin zijn we een stuk milder voor onszelf en staan we toe dat er af en toe een fout gemaakt wordt. De wereld vergaat echt niet. Dit kan met leeftijd te maken hebben, want het is een bekend verschijnsel dat we milder voor onszelf worden als we ouder worden. Maar toch zijn er ook manieren om ons op ieder willekeurig moment richting genadedenken te bewegen.

Positief met TMA

Een manier om deze richting in te slaan is met gebruik van TMA waarbij positief denken centraal staat. De drie TMA waarden zijn dan ook positief, verbindend en talentgericht. Op basis van deze waarden wordt een goed en respectvol gebruik van de TMA methode, taal, instrumenten en systemen gerealiseerd. Door vanuit TMA aan de ontwikkeling van een team binnen de zorg te werken, gebeurt dit dus automatisch op een positieve manier.

Wees mild voor jezelf en de ander volgt vanzelf

In de praktijk zie ik vaak dat teams binnen de zorg op een bepaald moment met de hakken in het zand gaan. Bijvoorbeeld bij een zoveelste verandering waarbij en teveel werk op de schouders van teamleden terecht komt. Iets wat in de zorg eerder regel dan uitzondering is. In plaats van naar de ander te wijzen als schuldige en zelf het slachtoffer te spelen, benaderen we dit vanuit de dramadriehoek. Door het erover te hebben komen we op een stukje eigenaarschap, zodat iedereen een klein deel krijgt en niemand het gevoel heeft over te lopen. Vervolgens proberen we teamleden vanuit dit kleine deel wat milder naar zichzelf te laten kijken, met als logisch gevolg dat ze ook milder naar hun collega’s gaan kijken. Zodra dit proces op gang is gekomen ontstaat er ruimte. Ruimte waarin er actief gewerkt kan worden aan een hechter en beter functionerend team.

Ben je benieuwd hoe dit er voor jouw team uit kan zien? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en ik vertel je graag meer.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
Success message!
Warning message!
Error message!