Hoe word je weerbaar in roerige tijden?

Hoe word je weerbaar in roerige tijden?

“Gezonde organisaties zijn het meest weerbaar in roerige tijden.” Schrijver Patrick Lencioni zei het al, en hier ben ik het helemaal mee eens. Een gezonde organisatie is namelijk van nature al weerbaar. Maar wanneer heb je een gezonde organisatie? En hoe vertaal je dit door naar een gezond team?

Wees niet de slimste

Stel je voor: in je familie is er een sterfgeval. Automatisch trekken jij en je familieleden naar elkaar toe. De familiebanden worden aangehaald en er worden herinneringen opgehaald. Kortom: je vormt weer een hecht team met je familie.

Hoe gek ook, in organisaties gebeurt dit lang niet altijd. Heel vaak denken we in organisaties dat we slimmer moeten zijn. Slimmere technieken zoals artificial intelligence, meer data en meer marketing. Zeker in roerige tijden proberen we met slimme strategieën te komen. We willen slimmer zijn dan de rest. Dit is ook belangrijk, maar het voordeel is vaak tijdelijk. De concurrentie kijkt hier namelijk ook naar. Iedereen zoekt naar de slimste oplossingen en wil succesvol zijn. Vanuit mijn eigen ervaring met management- en directieteams heb ik nog nooit gedacht ‘deze mensen snappen het niet’. Het zijn allemaal slimme mensen die genoeg weten. In deze tijd is zoveel kennis en informatie beschikbaar, dat dit het probleem niet is. Maar waar zit dan wel het knelpunt?

De simpele dingen goed doen

Vaak zit het in zaken als de mate waarin organisaties gezond zijn. Overwerkt zijn, politiek, wantrouwen, verstoorde relaties, communicatieruis, slecht afgestemd zijn, neutraliseren in plaats van aanvullen, goede mensen die weg willen, geen lol meer hebben, cynische cultuur, en zo kan ik nog wel even door gaan. Dit zijn zaken die minder tastbaar zijn, maar iedereen voelt het merkt het wel. Juist in roerige tijden gaan de investeringen die dit oplossen en tegengaan de deur uit.

Vaak kiezen organisaties wel voor investeringen om slimmer en beter te worden. Maar gezonde en weerbare organisaties blijven juist investeren in de basis. Betrokken mensen die de simpele dingen goed willen doen. Met de basis bedoel ik dan; vertrouwen blijven geven, werken aan relaties, zorgvuldige communicatie, afstemmen, aanvullen in plaats van neutraliseren, lol hebben, etcetera. De basics goed doen vereist nederigheid. Vaak is het te simpel voor ons en zien we het als beneden ons niveau. We zitten vast in ons denken en willen slimmer en beter zijn dan de concurrentie. Wanneer de basis niet staat kun je nog zo briljant zijn; de kans dat het lukt is klein.

Een mogelijke recessie vraagt toch om andere zaken?

Ongeacht de situatie, mijn betoog is: maak je team en organisatiefamilie sterker, dit vergroot de weerbaarheid om door roerige tijden heen te komen. Zo belde een relatie met het bericht dat we de teamontwikkeling maar even op een lager pitje moesten zetten. Ze zaten in zwaar weer en hadden wat mensen moeten laten gaan, waardoor hun hoofd niet naar het verder ontwikkelen van het team stond. Bij mij ontstonden echter al meteen vragen over de rest van de organisatie. Want hoe is dit nieuws in de organisatie geland? En moeten we niet juist daar nu aandacht aan geven?

Verkeert jouw team in roerige tijden, of wil je om een andere reden investeren in een gezond team? Laat dan van je horen, ik help je graag.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
Success message!
Warning message!
Error message!