Out of the box of hokjesdenken? Creativiteit als oplossing voor werkdruk in de zorg

Out of the box of hokjesdenken? Creativiteit als oplossing voor werkdruk in de zorg

Als je aan de zorg denkt, dan denk je aan hectiek en geleid worden door de waan van de dag. Tijd voor koffie met collega’s is er amper, laat staan tijd voor creatieve dingen. Toch kan creatief denken juist de manier zijn om complexe problemen op te lossen. Dit is het verhaal van Rineke, een teamcoach die haar muzikale achtergrond en creatieve denkkracht inzet om zorgteams te helpen floreren, zelfs in tijden van crisis.

Creatief denken in de zorg als oplossing

Rineke beschrijft talentcreativiteit als veel meer dan een ‘leuke’ vaardigheid. In haar ervaring is creativiteit een belangrijke tool voor het vinden van oplossingen in de zorgsector. Met problemen zoals onderbezetting, budgettekorten en een toenemend aantal patiënten is creatief denken vaak de enige manier om vooruitgang te boeken. “Wie nog niet creatief is, kan het beter maar wel worden,” zegt ze met een glimlach.

Rollen in muziek en in zorgteams

Als teamcoach en muzikant ziet Rineke veel parallellen tussen muziek en teamcoaching. In een band heeft iedere muzikant een specifieke rol, van de drummer die het ritme aangeeft tot de zanger die voor de uitstraling zorgt. Deze dynamiek vertaalt ze naar haar werk in de zorg. Ze gebruikt oefeningen waarbij teamleden bijvoorbeeld een hoedje moeten gooien terwijl ze een vraag beantwoorden. Dit kan in eerste instantie verwarring of irritatie opwekken, maar het legt de verschillende rollen binnen het team bloot, zoals de tijdsbewaker, de leider of volger.

Creatief gebruik maken van talenten bij onderbezetting in teams

Eén van de grootste uitdagingen voor zorgteams is omgaan met onderbezetting. Rineke werkt vaak met meewerkende leidinggevenden die op de dunne lijn van leidinggeven en meewerken balanceren. Deze leidinggevenden moeten niet alleen de praktische taken uitvoeren, maar ook aandacht besteden aan de behoeften van hun teamleden. Rineke leert hen hoe ze creatief gebruik kunnen maken van de talenten binnen hun team. Zoals wanneer een teamlid een sterk inlevend vermogen heeft; dan kan dit talent benut worden om beter naar anderen te luisteren en om empathischer te communiceren, wanneer iemand uit het team even een luisterend oor nodig heeft.

De taal van teamwork en de parallel met muziek

Rineke benadrukt dat iedereen creatief is, maar het is de aandacht die je eraan geeft die het verschil maakt. Net zoals een muzikant eindeloos bezig is met zijn muzikale taal, is communicatie binnen een team ook een vorm van taal die aandacht vereist. Rineke gebruikt haar muzikale inzichten om structuur en ritme in te brengen in de manier waarop teams met elkaar communiceren. Ze laat teamleden routine opbouwen in hun interacties, waardoor er ruimte ontstaat voor ‘melodie’ in hun dagelijkse werkzaamheden, zoals extra aandacht voor bewoners. “Ik heb gezien dat aandacht voor talenten, voor communiceren en mensen nieuwe inzichten en nieuwe oplossingen op kunnen leveren. Soms doordat teamleiders hulp inzetten van iemand in het team die graag out of the box denkt. Met elkaar komen ze er wel. Wat nodig is, is de goodwill en het besluit van de teamleden om hun commiment eraan te geven. Uit onderzoek is gebleken dat zelfvertrouwen, enthousiasme en betrokkenheid de kenmerken zijn van creatief leiderschap.”

Creativiteit kan je ontwikkelen

Rineke’s benadering laat zien dat creativiteit niet alleen een aangeboren talent is, maar iets is dat kan worden ontwikkeld en toegepast in allerlei situaties. In haar workshops moedigt ze zorgteams dan ook aan om buiten de gebaande paden te denken en hun routines te doorbreken. Dit kan in het begin best wel uitdagend zijn, maar het opent ook deuren naar nieuwe mogelijkheden en oplossingen.

Ben je benieuwd hoe jij als zorgteam doelgericht samenwerkt zonder onderlinge frustraties? Bekijk dan ons gratis webinar.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
Success message!
Warning message!
Error message!