Feedback geven voor talentontwikkeling in de zorg: 6 regels

Feedback geven voor talentontwikkeling in de zorg: 6 regels

In de dynamische wereld van de zorg is feedback een essentieel instrument voor talentontwikkeling. In Workshop 3 richten we ons op het geven én ontvangen van feedback, omdat beide vaardigheden cruciaal zijn voor een gezonde professionele groei. Vooral in de zorg, waar medewerkers vaak onder druk staan en teamwork van groot belang is, is het geven van effectieve feedback een kunst op zich. Daarom deelt Rineke de Wit, teamcoach zorg, 6 regels voor een effectief feedbackgesprek.

Het belang van effectieve feedback

In de zorgsector komt het regelmatig voor dat zorgprofessionals bekritiseerd worden door leidinggevenden. Soms met goede bedoelingen, maar ook soms met een potentieel negatief effect op het individu. Zoals een stagiaire in een verpleegtehuis die flinke kritiek ontvangt, omdat de leidinggevende een zware dag heeft gehad. Dit soort ervaringen kunnen langdurige gevolgen hebben en het is van belang om hier op een constructieve manier mee om te gaan.

Daarnaast ontstaan er uitdagingen wanneer teamleden elkaar weinig zien en er onder druk ineens kritiek wordt geuit. Geeft de ene zorgprofessional een korte overdracht aan de opvolgende zorgprofessional? Dan hebben beide professionals een rugzakje op dat moment. Zo kan de eerste ontzettend onder druk staan, terwijl de opvolger net uit een verdrietige privésituatie komt. De context van feedback is dus cruciaal. Daarom is het geven van feedback niet alleen gebonden aan regels, maar ook het ontvangen ervan vereist aandacht om het op de juiste manier te kunnen plaatsen.

6 regels voor een effectief feedbackgesprek

Of het nu gaat om een gelijkwaardig of ongelijkwaardig gesprek, de gever moet zich bewust zijn van de kracht van zijn of haar woorden. Daarom hanteren we zes regels voor een effectief feedbackgesprek:

1. Vraag de ontvanger om toestemming Voordat je feedback geeft, vraag om toestemming. Zo creëer je een sfeer van wederzijds respect.

2. Bespreek doel en aanpak van het gesprek Een goede inleiding legt de basis voor een constructief gesprek.

3. Creëer een veilige omgeving Zorg voor een rustige en veilige omgeving waarin open communicatie mogelijk is.

4. Wees je bewust van je eigen houding en emoties. Een goede feedbackgever is als een krijger die de juiste stand aanneemt.

5. Spreek vanuit de ik-boodschap Richt je op je eigen observaties en gevoelens. Vermijd generalisaties en beschuldigingen.

6. Onderscheid feiten en emoties Maak onderscheid tussen feitelijke observaties en emotionele interpretaties. Dit helpt om de boodschap helder over te brengen.

Een valkuil en het onzichtbare gedrag

In de workshop is er ook ruimte voor oefeningen, met een focus op positieve benaderingen. Een veelvoorkomende valkuil is feedback geven op basis van aannames, wat niet altijd overeenkomt met hoe mensen zichzelf zien.

Daarnaast laten we zien dat het merendeel van hoe mensen zich gedragen onzichtbaar blijft. Een treffend voorbeeld is vaak het moment van overdracht tussen shifts, waarbij ‘snel even’ feedback geven zonder rekening te houden met de onzichtbare factoren kan leiden tot vervelende situaties vol onbegrip.

In de zorg, waar bescheidenheid vaak hoog in het vaandel staat, is het van belang om feedback als een kans tot groei te zien. Werk aan een cultuur waarin feedback niet als kritiek wordt ervaren, maar als een waardevolle bijdrage aan persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Door bewust om te gaan met feedback, zetten we stappen in de richting van een zorgomgeving waarin talenten kunnen bloeien, en teamleden constructief samenwerken, zelfs onder druk. Heb je het idee hier wat hulp bij te kunnen gebruiken en wil je weten wat er nog meer komt kijken bij feedback geven en ontvangen in workshop 3? Neem dan vrijblijvend contact met mij op, wij denken graag mee.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
Success message!
Warning message!
Error message!